Isnin, 6 Julai 2015

Pendidikkah daku?

pada dinihari sunyi dlm bulan yg mulia ini.daku masih bersengkang mata bermuhasabah diri sebagai manusia biasa.

kini daku seorang pendidik.pendidik;lebih mendalam maknanya.bukan sekadar guru.bukan sekadar cikgu biasa.pendidik itu bila didengar perkataannya seolah-olah lebih tulus dan ikhlas.
cuma persoalannya, mampukah daku menjadi pendidik yg sebenar pada pandangan ALLAH?

tidak juga kupunya jawapan.tapi daku sedari yg kuperlu berusaha ke arah itu. kerja ini dijadikan ibadah, dan alat utk mencapai keredhaan-Nya.gaji yg diterima bukan sekadar memenuhi keperluan sendiri, namun turut memenuhi hak-hak orang lain.

andainya dgn pekerjaan ini kubisa mendekatkan diri pada Dia, maka itulah yg kuhajatkan. andai dengan pekerjaan ini kubisa berinfak, maka itulah yg kuhajatkan. pada-Nya kumemohon kekuatan dlm amal yg mampu kulaksanakan.

kiranya dgn pekerjaan ini daku dapat membantu mereka yg memerlukan, maka berbesar hatilah kumenyambutnya.hanya dgn memberi krn Allah akan dpt kepuasan yg hakiki.

ini bulan ramadan,tp ramadan semakin ingin pergi meninggalkanku dan umat Islam yg lain.bulan ini bulan kejujuran, bulan kesabaran, bulan ketaqwaan.kiranya bisa kutemui lailatulqadar thn ni, maka alangkah bahagianya diriku.

andainya ramadan ini ramadan terakhir,adakah aku sudah mempersembahkan yg terbaik kpd-Nya?

:(


Tiada ulasan: